Tűzvédelmi csappantyúk alkalmazása
A tűzvédelmi csappantyúk a szellőzés technikai és klíma technikai rendszerekben (RTL-rendszerek) a tűzszakaszok automatikus elválasztására vannak kialakítva.
A legegyszerűbb kivitele ezeknek a kézi vezérlésű megoldás. Ezt üzembe helyezéskor kézzel ki kell nyitni egy rugó ellenében, majd a megfelelő olvadó betéttel rögzíteni kell. A tűzvédelmi csappantyú minid nyitott állásban van, míg az azon átáramló közeg hőmérséklete el nem éri a lezárásához szükséges hőfokot. Ezen hőmérséklet elérésekor a speciális olvadó betét szétolvad, és a rugó bezárja a lezáró lapot. Ez a lezárás egy reteszelt lezárás, melyet a nyomáskülönbség nem tud kinyitni.
A csappantyú nyitását csak az arra szakvizsgával ellátott személy végezheti el, és ismételt üzembe helyezése olvadó betét cseréjével történik.
Annak érdekében, hogy ne a munkavállalók légszomja derítsen fény egy lezárt csappantyúra, végállás kapcsolóval szokás ellátni. A végállás kapcsoló a nyitott, zárt valamint mindkét állapotot egy elektromos kontakttal jelzi. Ezen kontaktok segítségével az épületfelügyelet vagy egy kapcsoló táblán visszajelzi a berendezés állapotát.
A motoros tűzvédelmi csappantyúk esetében a lezáró lap tengelyére egy 24 vagy 230 V-os motor kerül. Ha a szóban forgó motort feszültség alá helyezik és a rugó ellenében felhúzza magát, ekkor a lezáró lapot kinyitja. Az automatikus, biztonsági lezárás ez esetben is működik. Motoros kialakításnál az áramló közeg hőmérsékletét egy termoelektromos kioldószerkezet folyamatosan figyel.
Amennyiben az áramló közeg hőmérséklete eléri a kioldáshoz szükséges hőmérsékletet, akkor a korábban említett termoelektromos szerkezet kioldja az áramkört, és a motorban található rugó bezárja és zárva is tartja a lezáró lapot. Ilyen esetek után az ismételt üzembe helyezést csak szakember végezheti el és a termoelektromos kidobó betétet cseréli.
Füstvédelmi csappantyúk alkalmazása
Elsősorban meg kell jegyezni, hogy a füstvédelmi csappantyú nem helyettesítheti a tűzvédelmi csappantyúkat!
A füstcsappantyúk például tűz esetén a létfontosságú menekülő utak füstmentesen tartására szolgáló automatikus füstmentesítő rendszerek szerves részét képzik. Minden egyes füstmentesítő csappantyú elektromos motorral van felszerelve és tűz esetén 30 percig működőképesnek kell maradnia. A füstmentesítő csappantyúkat leginkább arra használjuk, hogy megakadályozzuk a füst átterjedését teljes frisslevegős rendszerekkel működő központi szellőzés technikai rendszerekbe, amelyek a be fúvott levegő a recirkuláció révén keveredik a visszaszívott levegővel, továbbá régebbi rendszerek esetén azok füst biztossá tételére.